Lotto ondersteunt Nederlandse topevenementen baanatletiek

Geplaatst op Woensdag, 18 april 2012
Lotto ondersteunt Nederlandse topevenementen baanatletiek

ASICS NK Atletiek, FBK-Games en Nationaal Baancircuit

De Atletiekunie en Lotto gaan voor het zomerseizoen 2012 een samenwerkingsovereenkomst aan, waarin Lotto een aantal belangrijke Nederlandse evenementen op het gebied van de baanatletiek ondersteunt. Dit zijn de ASICS Nedelandse Kampioenschappen Atletiek (16-17 juni 2012 in Amsterdam), de FBK-Games, de enige IAAF World Challenge die Nederland rijk is (27 mei 2012 in Hengelo) en de vijf wedstrijden van het Nationaal Baancircuit, sinds 16 jaar de ruggengraat van de Nederlandse baanatletiekkalender.

EK 2016 in Amsterdam
In november 2011 is het bid Europese Kampioenschappen 2016 toegewezen aan de Atletiekunie en gaststad Amsterdam. Daarvoor moet Nederland meer atletiekminded worden en een van de manieren om dit te bewerkstelligen is de baanatletiek in Nederland meer in de spotlight te brengen. Gelukkig is in Lotto een partner gevonden die hieraan samen met de Atletiekunie en de Stichting FBK-Games wil werken.

Lotto Baancircuit
De koppeling van Lotto met de baanatletiek zal op verschillende manieren zichtbaar worden. Zo zal het Nationaal Baancircuit met haar wedstrijden in Lisse, Hoorn, Leiden, Hilversum en Eindhoven worden omgedoopt in Lotto Baancircuit. Daarnaast zullen Lotto-banners, borden, vlaggen, startnummers, acties tijdens de wedstrijddagen en advertenties in Hengelo, Amsterdam en bij de wedstrijden van het Baancircuit zichtbaar zijn.

\"\"

Sporters winnen met Lotto
Lotto, onderdeel van De Lotto, inmiddels 51 jaar actief, is een belangrijke inkomstenbron voor de Nederlandse sportwereld. Maar liefst 70% van haar winst vloeit naar de sport. Zo\'n 59 miljoen euro keerde Lotto in 2010 uit aan de sport. Dat bedrag kan toenemen, zeker nu de sportbonden bereid zijn de merknaam zichtbaarder te maken. Een voorstel daartoe werd dinsdag 24 januari tijdens een extra algemene ledenvergadering van sportkoepel NOC*NSF aangenomen. Het idee is dat bonden de komende jaren op vrijwillige basis een deel van de marketingrechten overdragen aan Lotto en tevens meer zichtbaarheid creëren op kleding, briefpapier, in bondsbladen en op de website van sportbonden. Dit moet bijdragen aan een grotere bekendheid van de rol van Lotto in de sport en uiteindelijk aan meer abonnees. Lotto wil graag op een actievere wijze aanwezig zijn op sportevenementen. Deze nieuwe samenwerking heeft als doel om de omzet van Lotto te vergroten en daarmee de afdracht van Lotto aan de sport. Voor dit doel is de inbreng van (een deel van) de marketingrechten van sportbonden van cruciaal belang.


Tekst: Eric Roeske, Media Officer Atletiekunie